مصرف پلی فنول ‌ها و بهبود سلامت قلبی افراد مبتلا به دیابت نوع 2

21 نوامبر2016- بزرگسالان مبتلا به دیابت می‌توانند با مصرف مقادیر زیادی از غذاها یا نوشیدنیهای حاوی پلی فنول‌ها سلامت قلبی خود را بهبود دهند.

 پلی فنول‌ها ترکیباتی هستند که در منابع غذایی گیاهی نظیر میوه جات، سبزیجات، روغن زیتون فرابکر و چای یافت می‌شوند. در این تحقیق اثرات پلی فنول‌ها بر روی 2753 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 که بین 50 تا 75 سال سن داشتند، بررسی شد.

محققان دانشگاه Naples Federico IIبه ارزیابی ارتباط بین میزان کل مصرف پلی فنول‌ها و انواع پل فنل‌ها با عوامل خطر اصلی بیماریهای قلبی عروقی (فاکتورهای خطر قلبی) در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند.

آنها مشاهده کردند افرادی که مقادیر زیادتری پلی فنل مصرف می کردند، دارای BMI، اندازه‌ی دورکمر و اندازه‌ی دور باسن کمتری هستند همچنین دارای پروفایل خطر قلبی عروقی مطلوب تری می باشند. این یافته ‌ها پس از تنظیم نتایج برای عواملی که می تواند سبب ایجاد خطا و بایاس در نتایج شود، بدست آمد.

محققان در این مقاله که بصورت آنلاین در مجله ی Clinical Nutritionمنتشر گردید، از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مملو از انواع مختلف پلی فنول‌ها بویژه برای افراد مبتلا به دیابت حمایت کردند. دو گروه عمده از پلی فنل ‌ها عبارتند از: فلاونوئیدها که در مرکبات مانند  گریپ فروت یافت می‌شود و اسیدهای فنولیک که در پوست و دانه ی میوه ها وجود دارد. این دو نوع پلی فنول 95 درصد کل پلی فنول‌های مصرفی را تشکیل می‌دهند.

 برای ارزیابی عادات غذایی، شرکت کنندگان پرسشنامه‌هایی را برای ارزیابی مصرف پل فنل‌ها، مقدار فشارخون و میزان HbA1cخود که مارکرهای سلامت می باشند، تکمیل کردند.

 محققان خاطر نشان کردند که این یافته ها ممکن است در سطح بالینی چندان قابل توجه نباشند اما هنوز هم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید هستند.

 برای اطلاع از رژیم غذایی سالم برای مقابله با دیابت نوع 2 از برنامه‌ی غذایی کم کربوهیدرات  در آدرس (www.diabetes.co.uk/low carb/) بازدید کنید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/consumption-of-polyphenols-improves-heart-health-in-type-2-diabetes,-says-study-95188517.html